Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Welkom Sporten- Sport en Spel bewegen op Muziek Lwd Cursus Valpreventie 'In Balans' Fittest 12 september-aanmelden! Artikel- Ynformaasje, Menaam Sporten in Menaam Seniorensport Nieuwe groepsfoto's en info! Foto-video  MBvO Valpreventie Cursusinhoud-In Balans Kleutergym- 3-6jr. Obesitas-Diabetes 2 'Speciaal' doelgroepen Coaching bij Autisme Stage - Coördinatie Lestijden Google agenda Contact 

Seniorensport

Sporten na je vijftigste is net zo belangrijk als goed eten en drinken. Immers, bewegen is het goedkoopste medicijn met de gezelligste bijwerking.

Seniorensport met of zonder chronische beperkingMomenteel zijn er 5,2 miljoen 50-plussers. Dit aantal zal de komende 30 jaar met 63% toenemen. Door de babyboom stijgt het aantal nog sterker dan voorheen. Gezonde voeding en een actieve leefstijl vergroten de kans op een fitte oude dag.Maar als je iets ouder bent en de competitiesport niet meer haalbaar is en je wilt graag met leeftijdsgenoten in de zaal of in het bos verantwoord sporten, dan is het belangrijk de juiste begeleiding te krijgen.Het aantal senioren dat op hoge leeftijd sport, groeit. Vooral zelfstandige senioren tussen de 65 en 75 jaar hebben een flinke inhaalslag gemaakt. Dit blijkt uit een rapport van het SCP van december 2010. Onderzoekers benadrukken het grote belang van bewegen, zowel binnen als buiten. In de toekomst blijft een actieve levensstijl belangrijk voor zowel senioren als voor de zorgverzekeraars en de gehele maatschappij. Senioren hebben minder gezondheidsproblemen als ze regelmatig bewegen.De voordelen van sporten op niveau.Dé manier om fit en gezond te blijven in groepsverband of individueel, is sporten of bewegen bij Drempelloos Sporten met of zonder beperking.De stichting probeert aan te sluiten bij de Gemeenten in Friesland om zo een samenwerking tot stand te brengen om iedere 55+ in de gelegenheid te stellen om te kunnen sporten. Via gezamenlijk sporten legt men sociale contacten, wat weer als smeermiddel voor uw ledematen zal zijn.Er wordt veel aandacht besteed aan sporten naar eigen kracht en kunnen, gekeken wordt naar wat men kan. De locatie, het lesmateriaal en de muziek zal op de doelgroep worden afgestemd. De sportleider Muriel jonkman bezit het landelijk erkend diploma. Zij geeft gericht les en kent de diverse beperkingen, zodat iedereen op een prettige en veilige manier kan sporten. Voor een gevarieerd sportaanbod kunt u terecht bij de Sportgroep 55+. Elke week wordt een andere sportvorm aangeboden zoals hockey, badminton, voetbal, basketbal en bewegen op muziek. Het gaat vooral om het ervaren van en kennismaken met verschillende sporten en spelen. Rengers 1 'sport en spel'Deelnemers die het iets rustiger aan willen doen, niet meer willen springen en sprinten. In deze groep bevinden zich o.a. mensen met chronische aandoeningen. Rengers 2 'sport en spel'Deelnemers die nog kunnen springen, een sprintje kunnen trekken en nog van een uitdagend spel genieten, maar wel met leeftijdsgenoten en zonder competitie willen bewegen. Rengers 3 'bewegen op maat'Bewegen op maat voor 55-plussers die niet met de sport-en spelgroepen kunnen/willen meedoen. Aan de orde komen o.a. lessen met of zonder materialen; Pilates, Yoga (wanneer grondoefeningen bij liggen op een matje niet mogelijk is, wordt zo nodig gebruik gemaakt van een stoel ), conditiecircuit, balansoefeningen, evenwicht en coördinatie, spelvormen etc. Grondoefeningen kunnen worden vertaald naar het stoelgebruik. Het streven is om het zelfredzaamheid en de conditie te vergroten, uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid. Bewegen op Muziek 'BOM' avondgroepLekker swingen/bewegen op muziek in kleine gezellige intieme locaties, waar toch nog gewerkt wordt aan conditie, uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid. Senioren Fit in 2018-2019-2020 -diverse locaties en tijden klik hier- Bewegen is goed voor elke leeftijd, maar zeker als u ouder wordt. Reden genoeg om op oudere leeftijd zoveel mogelijk te (blijven) bewegen. Bij de Senioren lessen staat niet de prestatie centraal, maar het ontdekken van de eigen bewegingsmogelijkheden op latere leeftijd.De effecten van gezond bewegen zijn:a) door (meer) te bewegen vermindert u de kans op het krijgen van stijve spieren en gewrichten;b) beweging bevordert de gezondheid en levert een essentiële bijdrage aan het behoud van een goede mobiliteit;c) beweging zorgt ervoor dat iemand zich lichamelijk en geestelijk fitter voelt;d) beweging is tot op zeer hoge leeftijd en op elk niveau mogelijk (aangepast sporten).



Drempelloos Sporten